چگونه خجالت خودرا کنار بگذاریم و از خجالتی بودن دوری کنیم؟ کم رو بودن و احساس خجالت باعث کاهش اعتماد بـه نفس می‌شود، ازآن سو خجالت کشیدن در هرمکانی میتواند بـه پسرفت شـما در زندگی بیافزاید. نوع تربیت، سبک زندگی، اتفاقات وخیم و همچنین صفات موروثی میتوانند موجب کم رویی، خجالت و انزوا شوند. در ادامه این مطلب بهترین شیوه ها برای ترک خجالتی بودن را بررسی میکنیم.

 

نگویید

چگونه خجالت خود را کنار بگذاریم؟ ( 12 روش مقابله با خجالت )

لازم نیست خجالتی بودنتان رابه همه ی بگویید. افراد نزدیکتان از قبل میدانستند، اما دیگر لازم نیست در هر برخوردی بـه دیگر افراد بگویید کـه مـن خجالتی هستم. خجالتی بودنتان قابل رویت نیست بطوریکه فکر میکنید بقیه می‌بینند کـه خجالتی هستید و بـه انها می‌گویید. سعی کنید از اینکار اجتناب کنید.

 

آسان باشید

چگونه خجالت خود را کنار بگذاریم؟ ( 12 روش مقابله با خجالت )

اگر دیگران موجب خجالت کشیدنتان شدن، لحن خودرا کاملا عادی حفظ کنید. اگر بحثی مطرح میشود، ازآن خوشحال شوید ودر گفتگو فعال باشید.

 

لحن خودرا تغییر دهید

چگونه خجالت خود را کنار بگذاریم؟ ( 12 روش مقابله با خجالت )

اگر زمانی کـه در شرایط اسانی نیستید صورتتان سرخ میشود، سرتان را پایین نگیرید تا همه ی فکر نکنن خجالتی هستید، در عوض با شجاعت سرتان را بالا بگیرید و بگویید مـن همیشه گونه های سرخ می‌شود.

 

برچسب نزنید

چگونه خجالت خود را کنار بگذاریم؟ ( 12 روش مقابله با خجالت )

بر روی پیشانی تان برچسب خجالتی یا هر چیز دیگری نزنید. خودتان را بعنوان شخصی منحصر بـه فرد مشخص کنید نه یک فرد تک ویژگی یا خجالتی.

 

جلوی منتقد درونی تان را بگیرید

چگونه خجالت خود را کنار بگذاریم؟ ( 12 روش مقابله با خجالت )

گاهی اوقات بدترین دشمنمان خودمان هستیم. بـه منتقد درونی تان کـه باعث ناراحتیتان می‌شود اجازه انتقاد ندهید. بجای آن سعی کنید قدرت آنرا آنالیز کنید ودر راستای خنثی کردن آن حرکت کنید.

 

نقاط قوت خودرا بشناسید

چگونه خجالت خود را کنار بگذاریم؟ ( 12 روش مقابله با خجالت )

لیستی از تمام نقات قوت خود آماده کنید. درصورت نیاز برای اینکار از دوستان یا خانواده خود کمک بخواهید. زمانی کـه احساس سستی کردید آنرا بخوانید و یا از دوستان یا خانواده خود بخواهید دراین مواقع انها را برایتان یادآوری کند.

 

در انتخاب افراد و روابط دقت کنید

چگونه خجالت خود را کنار بگذاریم؟ ( 12 روش مقابله با خجالت )

افراد خجالتی تمایل دارند دوستی های کوچکتر اما عمیق ایجاد کنند. مهم‌ترین انتخاب شـما، انتخاب دوست صمیمی و همسرتان اسـت. پس افرادی را برای ایجاد ارتباط و دوستی انتخاب کنید کـه با انها احساس اسانی و دلگرمی می‌کنید و وقت تان را برای افرادی خرج کنید کـه در مقابلتان پاسخگو هستند و بشما احساس دلگرمی می‌دهند.

 

از قلدری و دست انداختن افراد اجتناب کنید

چگونه خجالت خود را کنار بگذاریم؟ ( 12 روش مقابله با خجالت )

همیشه وجود دارند افرادی کـه احساس قلدری می‌کنند و بقیه را اذیت می‌کنند. سعی کنید با همچین افرادی برخورد نداشته باشید و اگر فضایی بوجد آمد کـه در بین همچین افرادی قرار گرفتی از دوستی و ایجاد رابطه با این افراد اجتناب کنید.

 

بادقت تماشا کنید

چگونه خجالت خود را کنار بگذاریم؟ ( 12 روش مقابله با خجالت )

اکثر مـا از خودمان و نقاط ضعفمان رنج میبریم، بنابر این سعی کنید بـه دقت افراد دیگر را مشاهده کنید«نه دریک معامله بزرگ و مهم». با اینکار احتمالا افرادی را خواهید دید کـه از نشانه های تزلزل خود رنج میبرند و فقط شـما نیستید کـه این مشکل را دارید.

 

بـه یاد داشته باشید کـه یک لحظه بد بـه معنی یک روز بد نیست

چگونه خجالت خود را کنار بگذاریم؟ ( 12 روش مقابله با خجالت )

بـه خصوص زمانی کـه وقت زیادی را داخل سرتان و برای فکر کردن خرج می‌کنید، همانگونه کـه افراد خجالتی تمایل بـه اینکار دارند، و دائما در حال تحریک و بیاد آوردن اتفاقات هستند و با خود فکر می‌کنند کـه یک رویداد را خراب کردند.

 

بـه خیال پردازی تان خاتمه دهید

چگونه خجالت خود را کنار بگذاریم؟ ( 12 روش مقابله با خجالت )

افراد خجالتی گاهی اوقات خیال و تصور می‌کنند کـه ممکن اسـت تایید نشوند و یا برخورد خوبی با آنها نشود در صورتی کـه اصلا در آن محل قرار ندارند. مردم احتمالا خیلی بیشتر از چیزی کـه خیال میکنید دوستتان دارند.

 

بـه ترس های تان خیره شوید

چگونه خجالت خود را کنار بگذاریم؟ ( 12 روش مقابله با خجالت )

گاهی اوقات زمانی کـه ترسیده اید، بهترین کاری کـه میتوانید انجام دهید این اسـت کـه با آن مواجه شوید. اگر می‌ترسید فقط بـه ترستان خیره شوید و بـه آن تکیه کنید. از ترس هایتان فرار نکنید.

 

نام ببرید

فهرستی از تمام وحشت ها و اضطراب هایتان آماده کنید. آنها را نام ببرید و برنامه ریزی کنید کـه چگونه میخواهید با انها مقابله کنید و از بین ببریدشان.

 


 

افراد خجالتی چه نشانه هایی دارند؟

افراد خجالتی می‌خواهند اجتماعی باشند. انها در موقعیت های اجتماعی حضور پیدا می‌کنند اما نمیدانند چـه کار کنند و چطور با دیگران صحبت کنند. خجالتی بودن نقص نیست اما اگر آنرا بازرسی نکنید، شـما را تحت نظارت خود در می آورد.

 

فقط در مورد یک موضوع یکسان می‌توانید پرحرفی کنید

افراد خجالتی وقتی موضوعی پیدا می‌کنند کـه با آن آسان هستند، تمایل پیدا می‌کنند دائما در مورد آن صحبت کنند. اما صحبت کردن بی وقفه در مورد یک موضوع یکسان بـه معنای آن نیست کـه بـه خجالت خود غلبه کرده‌اید.

چگونه خجالت خود را کنار بگذاریم؟ ( 12 روش مقابله با خجالت )

شـما بدون توجه بـه شخص مقابل فقط صحبت خودتان را می‌کنید، نه این کـه با او در گفتگو باشید. هر از گاهی دست از صحبت بکشید و اگر شخص مقابل هم مایل بـه صحبت درباره ی آن موضوع بود، شـما هم ادامه دهید اما اگر موضوع بحث را عوض کرد، پافشاری نکنید.

 

احساس تنهایی می‌کنید

افراد خجالتی احساس تنهایی میکنند و تصور میکنند کس دیگری جز آنها خجالتی نیست. اما طبق تحقیقات، ۴۰ درصد افراد خودشان را خجالتی می‌دانند. بنابر این در بین اطرافیان تان کسانی هم هستند کـه همین احساس ناخوشایند را دارند.

چگونه خجالت خود را کنار بگذاریم؟ ( 12 روش مقابله با خجالت )

برای مثال، دریک مهمانی میتوانید مهمان هایی کـه نقاط مشترکی با هم دارند «مثلاً از نظر شغلی یا محل تولد» رابه یک دیگر معرفی کنید. با اینکار تبدیل بـه یک «تسهیل گر اجتماعی» می‌شوید کـه آدم ها را گرد هم می آورد.

 

همیشه دیرتر از بقیه می‌آیید

چگونه خجالت خود را کنار بگذاریم؟ ( 12 روش مقابله با خجالت )

شاید تصور کنید اگر دیرتر از بقیه وارد مهمانی شوید آسان تر میتوانید با دیگران گرم بگیرید. اما اینکار را برای خجالتی ها سخت تر می‌کند، چون تا رسیدن آنها بقیه ی مهمان ها با یک دیگر گرم گرفته و مشغول صحبت شده اند و حالا وارد شدن بـه گفتگوی انها بسیار سخت تر اسـت. پس دیرتر از بقیه بـه مهمانی نروید چون وقتی تعداد مهمان ها کمتر باشد کار معرفی ساده تر اسـت.

 

نمیدانید مکالمه را چطور شروع کنید

افراد خجالتی اغلب مکالمه را شروع نمی‌کنند چون نمیدانند چطور باید اینکار را انجام دهند. یک روش ساده، صحبت کردن درباره ی چیزی در محیط اطراف تان اسـت چون هر دوی شـما و طرف مقابل تان میتوانید درباره ی آن صحبت کنید.

چگونه خجالت خود را کنار بگذاریم؟ ( 12 روش مقابله با خجالت )

مثلاً، میتوانید درباره ی تزئینات سالن عروسی ای کـه در آن هستید صحبت کنید. با جملات ساده شروع کنید تا شخص مقابل بتواند بـه اسانی پاسخ تان را بدهد. اینکار مسیر شکل‌گیری یک گفتگوی عمیق را هموار می‌کند.

 

درکنار دوستان تان پرحرف هستید

افراد خجالتی درکنار خانواده و دوستان شان کاملا متفاوت هستند، چون می‌دانند نزدیکان شان انها را قضاوت نمی‌کنند، بنابر این کمتر نگران آن هستند کـه درکنار انها حرف نامناسبی بزنند. برای آنکه درکنار غریبه ها هم همان قدر احساس اسانی کنید، آگاهانه کاری انجام دهید کـه کمی باعث خجالت شود، مثلاً روی میز کافه شکر بریزید و بعد بـه واکنش دیگران دقت کنید.

چگونه خجالت خود را کنار بگذاریم؟ ( 12 روش مقابله با خجالت )

احتمالا برای لحظه ای یک نگاه می‌اندازند و بعد بکار خود ادامه دهند. این شرایط رابه خاطر بسپارید تا در موقعیت های بعدی بشما کمک کند. وقتی از نگرانی درباره ی افکار دیگران دست بکشید، بخش منطقی مغز بـه بخش احساسی آن غلبه می‌کند و بجای ترس از قضاوت دیگران، در مییابید کـه دنیا بـه اتمام نرسیده اسـت.

 

برداشت اولیۀ دیگران از شـما نگران تان می‌کند

چگونه خجالت خود را کنار بگذاریم؟ ( 12 روش مقابله با خجالت )

افراد خجالتی تصور می‌کنند همیشه باید عالی بنظر برسند وگرنه فرصت تأثیرگذاری روی دیگران را از دست میدهند. وقتی خودتان را تحت فشار قرار می‌دهید تا شروع فوق العاده ای داشته باشید. با اینکار نه تنها خودرا از شروع کردن مکالمه منصرف میکنید، بلکه دائما بـه این فکر میکنید کـه باید پاسخ های هوشمندانه و سرگرم کننده ای داشته باشید.

 

بیش از اندازه سعی میکنید حرف احمقانه ای نزنید

خجالتی بودن همیشه بـه معنای آن نیست کـه حرفی برای گفتن ندارید بلکه فقط آنرا مطرح نمیکنید. اگر چیزی بی اهمیت یا احمقانه بنظر برسد، افراد خجالتی از حرف زدن درباره ی آ« خودداری میکنند. انها خودشان را بیرون از مکالمه محاسبه می‌کنند.

چگونه خجالت خود را کنار بگذاریم؟ ( 12 روش مقابله با خجالت )

بطور قطع لازم اسـت کـه صحبت های مـا از یک فیلتر عبور کند اما تصور نکنید هیچکس مایل بـه شنیدن حرف های شـما نیست. درمورد یک تجربه ی مشابه صحبت کنید یا سوال هایی بپرسید کـه شخص بیشتر درباره ی آنها توضیح بدهد. با اینکار نشان می‌دهید کـه مایل بـه برقراری ارتباط هستید. این همان هدف اصلی گفتگو اسـت.

 

برای یک مکالمه از قبل برنامه ریزی می‌کنید

کسانی کـه در موقعیت های اجتماعی احساس اسانی نمی‌کنند، از قبل بـه موضوع گفتگو فکر کرده و صحبت هایشان را در ذهن خود تمرین می‌کنند. تمرین کردن برای مکالمه های کوتاه می‌تواند باعث آرامش شود اما بیش از اندازه بـه ان فکر نکنید تا در صورتی کـه گفتگو بـه شکل دیگری پیشرفت رفت، آشفته نشوید.

چگونه خجالت خود را کنار بگذاریم؟ ( 12 روش مقابله با خجالت )

هر چـه بیشتر تمرین کنید، کمتر احساس اسانی خواهید کرد. می‌توانید از قبل چند سوال مرتبط برای سکوت های طولانی در ذهن داشته باشید اما خودتان را تحت فشار نگذارید تا برای هر سوالی بهترین جواب را داشته باشید.

 

برای حضور در موقعیت های اجتماعی مردد میشوید

اگر بـه خودتان اعتماد نداشته باشید کـه می‌توانید مکالمه ی موفقیت آمیزی داشته باشید، دچار ترس از حضور در موقعیت های اجتماعی می‌شوید. برای حاضر نشدن دریک موقعیت اجتماعی بـه دنبال بهانه نباشید.

چگونه خجالت خود را کنار بگذاریم؟ ( 12 روش مقابله با خجالت )

هر چـه بیشتر در مورد رفتن یا نرفتن فکر کنید، بیشتر عصبی می‌شوید. تا زمان حضور در آن موقعیت اجتماعی، خودرا سرگرم برنامه ها و امور زندگی تان کنید تا این افکار را متوقف و اضطراب را از خود دور کنید.

 

کمی طول می‌کشد تا با آدم های جدید احساس اسانی کنید

 

اگر چـه در بدو ورود بـه مهمانی دستپاچه و ناآرام هستید اما احتمالا زمانی کـه وارد یک مکالمه شوید احساس اسانی بیشتری خواهید کرد. افراد خجالتی بـه فرصت نیاز دارند تا اصطلاحا یخ شان باز شود و خودرا تطبیق دهند.

چگونه خجالت خود را کنار بگذاریم؟ ( 12 روش مقابله با خجالت )

برای این کـه بـه خودتان کمک کنید تا بتوانید احساس اسانی کنید، از قبل برنامه ریزی کنید. زمانی کـه صرف ترافیک یا پیدا کردن آدرس و مسائلی از این دست میشود را درنظر بگیرید و کمی زودتر از خانه بیرون بیایید تا بـه موقع بـه مهمانی برسید و فرصت داشته باشید خودرا با محیط تطابق دهید.

 

مشخصات

دانـــــلود

برچسب ها

مطالب پیشنهادی ما

دیدگاه های شما

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ورود به حساب کاربری


حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تبلیغات متنی

برچسب‌ها