ضخامت دیواره رحم چیست؟
رحم، که جنین را در تمام دوران حاملگی حمل میکند ، دارای سه لایه است- لایه داخلی، میانه و لایه بیرونی. درونی ترین لایه رحم آندومتر اسم دارد. آندومتر ضخیم برای گردش طبیعی قاعدگی و حاملگی موفق بسیار مهم است. اندومتر ضخیم و سالم، که بعنوان پوشش رحم هم شناخته میشود ، سبب لانه گزینی موفق تخمک بارور در داخل رحم میشود . همچنین بعداً، در زمان بارداری، آندومتر جنین را تغذیه میکند .

هورمون استروژن در حفظ ضخامت، طراوت و نگهداری خون در آندومتر بسیار حیاتی است. سطح نامطلوب استروژن منجر به نازک شدن آندومتر میشود . درصورتی که پوشش رحم یا آندومتر دست کم ۸ میلی متر ضخامت داشته باشد، رضایت بخش است. ولی درصورتی که ضخامت کم تر از ۷ میلی متر باشد، آندومتر نازک نامیده میشود .

 

علل نازک شدن دیواره رحم
√ استروژن کم
√ جریان خون ناکافی
√ فیبروم ها

√عملکرد نامناسب پروژسترون
√ استفاده طولانی مدت از قرص های ضد بارداری
√ بیماری التهابی لگن (PID)
√ D&C یا هر نوع جراحی لگن
√ سرعت نادرست رشد دیواره رحم
√ کیفیت ضعیف بافت آندومتر
√ استفاده بیش از حد از کلومفین (کلامید)

 

استروژن کم از علل نازک شدن رحم می باشد

 

راه هایی جهت افزایش ضخامت دیواره رحم برای حاملگی
– رژیم غذایی خوب
داشتن یک رژیم غذایی متعادل و مقوی بر سطوح استروژن اثر گذاشته، اعتدال را در هورمون ها برقرار میکند و سبب افزایش جریان خون میشود . تمامی این عوامل در کمک به رشد ضخامت دیواره رحم برای رسیدن به حد ایده‌ال بارداری کمک میکنند.مواردی مثل سبزیجات برگ سبز، گوجه فرنگی، تخم مرغ، هویج، ماهی و غیره دربردارنده تمام ویتامین های مهم مثل ویتامین C و ویتامین E همراه با دسته پیچیده B هستند که برای گردش خون سالم ضروری اند.

– ورزش کردن
راه طبیعی برای افزایش گردش خون انجام ورزش منظم است. افزایش جریان خون به رحم در رشد سلول های دیواره کمک میکند که در نتیجه ضخامت این سلول ها هم افزایش می یابد.

 

– روغن کرچک
اسید ریسیولینیک یک ماده شیمیایی است که بخاطر تاثیرش در افزایش جریان خون و افزایش بهبودی و همچنین تشکیل بافت تازه، معروف است. این دستور به خصوص بر تخمدان ها و رحم هم تأثیر می گذارد. این اسید در روغن کرچک یافت میشود و استفاده از آن میتواند بسیار موثر باشد.

– خواب کافی
داشتن خواب عمیق و کافی تعادل مناسبی از هورمون ها را آماده می کند که بر روند نازک شدن دیواره رحم تأثیر مطلوب می گذارد. دست کم ۷- ۸ ساعت خواب عمیق برای بدن ضروری است که فعالیت های بازیابی خود را انجام داده و رشد بافت ها هم به صورت مناسب انجام گیرد.

مشخصات

دانـــــلود

برچسب ها

مطالب پیشنهادی ما

دیدگاه های شما

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ورود به حساب کاربری


حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تبلیغات متنی

برچسب‌ها